Prank: Filmen om cheez doodles®
- anders0179
- 20 dec. 2024
- 2 min läsning
Uppdaterat: för 2 dagar sedan

Den efterlängtade filmen om hur Sveriges mest sålda snacks kom till Sverige är här. Eller är den det egentligen? I ett uppskattat prank producerade Goodname och OLW vad som såg ut att vara en riktig spelfilm, med trailer och hela scener.
I en marknad där konkurrenter försöker knapra in på OLW:s marknadsandelar i ostsnacks-segmentet ville OLW visa att gammal är äldst. Idén att lansera en långfilm baserad på den (nästan sanna) historien om hur cheez doodles® kom till Sverige föddes.
Premissen för “Lennart – a cheezy story” baseras på en sann historia. I mitten av 60-talet förändrades Sverige och svenskarna. Vi fick mer fritid, fler internationella influenser och nya intressen. På det tidigare knäckebrödsföretaget var goda råd dyra. För att möta den nya tiden behövdes nya produkter och framtiden stavades snacks.
Lennart Skoglund var medarbetaren som fick uppdraget att hitta produkten som skulle frälsa svenskarna.I en fejkad filmlansering får vi följa med på en resa där Lennart kämpar mot tidsplaner och en konservativ företagsledning.
En resa kantad av både missöden och framgångar på vägen mot lanseringen av cheez doodles® och det som skulle bli ett helt nytt företag – OLW (Old London Wasa). Men vägen är krokig – receptet som Lennart hittat och provsmakat förstörs i ett tidigt skede. I en kamp mot klockan måste Lennart och hans kollega försöka återskapa ostbågarna samtidigt som ledningen hotar att stänga projektet.
I huvudrollen som Lennart Skoglund ser vi Johan Östling, som tar oss med på en nostalgisk resa i en berättelse fylld av humor och hjärta. I rollen som Lennarts vapendragare Doris Svensson ser vi Mindie Mendel. På rollistan hittar vi även influencern William Jonsson som den unge påläggskalven som vill utveckla företaget, Mindie Mendel som kollegan Doris, samt Hans Neumayer som den konservative direktören.
– Lennart var en hjälte av sin tid, han hade oddsen emot sig men gav aldrig upp. En tjurig värmlänning som trodde på sin idé. Det var en utmanande roll men samtidigt en av de roligaste och finaste jag spelat, säger Johan Östling.
Filmen Lennart – a cheezy story producerades i samarbete mellan Goodname och OLW.
– “Lennart – a cheezy story” utforskar hur en enkel idé kan förändra våra vanor och skapa oförglömliga minnen. Idag säljs en påse OLW cheez doodles® var tredje sekund, vilket visar på hur djupt förankrade de är i den svenska kulturen. ”Lennart – a cheezy story” är en hyllning till den kärlek och glädje som ostbågarna har gett oss genom åren, säger Johanna Torstensson, brand manager på OLW. När trailern för “filmen” släpptes togs internet med storm. Många trodde att filmen skulle släppas på riktigt och kommentarsfälten visade att även de som anade ugglor i mossen uppskattade pranket.

Filmerna publicerades på TikTOk, Instagram och Youtube – De har tillsammans genererat över tio miljoner videovisningar, varav en stor andel organiska. – Det är uppenbart cheez doodles® engagerar. Varumärket är en del av det svenska folkhemmet. Och vem vet, en dag kanske vi släpper filmen på riktigt, säger Anders Rask, strateg och medgrundare på Goodname.
Se filmens trailer här, hela scener här och här samt en behind the scenes film där pranket avslöjas.
Comments