Ny månad, nya rising stars på TikTok-himlen! Åtta kreatörer har utmärkt sig lite extra de senaste 30 dagarna. Den här gången har vi lagt fokus på de snabbväxande profiler som har högst engagement rate per video. Vi grottar ner oss i hur engagemang på TikTok skiljer sig från Instagram och presenterar statistiken från månadens nya stjärnskott.
Engagemang hos influencers är en ständigt debatterad fråga. Hur viktigt är det egentligen? På Instagram har vi över tid kunnat se en förändring i användarnas beteende – vi likear helt enkelt färre inlägg, samtidigt som fler och fler konsumerar stories istället för feeden. Och influencers har länge pratat om att de blir “shadowbannade”, att algoritmen inte exponerar deras inlägg till följarskaran i samma utsträckning
Hur gick urvalet till?
Vi på Goodname har ständigt örat mot marken när det kommer till nya kreatörer på TikTok. Månadens rising stars har, utöver att de växer, behållit en stabil median av videovisningar och toppat vår lista med högst engagement rate per video. Mer om urvalet av profilerna som vi håller span på går att läsa om här.
Engagement rate på TikTok vs. Instagram
På Instagram är standarden för att räkna ut engagement rate att dela antalet interaktioner per inlägg med antalet följare. Detta eftersom räckvidden av varje inlägg inte är en publik siffra. På Instagram har du historiskt behövt följa en kreatör för att få upp deras content i din feed. Något som är under ständig utveckling då reels-algoritmen gärna promotar content från kreatörer du inte följer. På TikTok där majoriteten av användarna konsumerar innehåll under For You-page finns inte samma behov att följa kreatörer. Sannolikheten är större att du i For You-page får upp innehåll från kreatörer du interagerat eller tittat dedikerat på än de som du faktiskt följer. Vi brukar rekommendera våra kunder att de inte ska stirra sig blinda på antalet följare på TikTok eftersom det finns viktigare KPI:er än så. Däremot kan vi konstatera att en follow oavsett plattform är ett fint kvitto på bra content.
En annan skillnad på TikTok är att varje exponering räknas som en videovisning. Det finns med andra ord inte ett krav på att en tittare ska kolla på filmen i x antal sekunder för att räknas som en visning. Detta skiljer sig från Instagram och andra sociala plattformar. Det betyder att antalet visningar per video på TikTok är det närmaste ett räckviddsmått vi kan komma.
Eftersom att antalet följare inte har en direkt påverkan på en kreatörs videovisningar i tillräcklig grad, tycker vi att det mest relevanta sättet att räkna ut engagement rate på TikTok är att utesluta antalet följare ur ekvationen.
Engagement rate per video i % = Medianen av interaktioner / visningsmedianen
I vår ranking så baserar vi vår statistik på de 15 senaste publicerade filmerna.
En fingervisning på vad som är ett bra engagement rate på Instagram är att allt över 2% anses som godkänt. På TikTok finns det ännu ingen standard som vi kan ställa oss bakom, eftersom majoriteten fortfarande räknar in följare i ekvationen.
Varför är engagemanget generellt högre på TikTok än på Instagram?
Det mest uppenbara svaret på den frågan är att rörlig bild framkallar fler tankar och känslor än bilder. Sen kan vi anta att den något yngre användarskaran i större utsträckning interagerar med innehållet. Kanske för att en like på Instagram oftast är offentlig, medan en like på TikTok är anonym. Det finns också ett starkt delningsbeteende på TikTok där de mest aktiva användarna har en skara vänner som de skickar vidare klipp till i direct messages – mycket engagemang blir det!
Vad säger ett högt engagement rate om en profil?
Ett högt engagemang kan givetvis vara både positivt och negativt, men oftast är det en indikation på att profilen är omtyckt av sin publik. Profilen är troligtvis bra på att skapa innehåll som väcker känslor och engagerar tittarna. Det innebär också att profilen har en påverkan på sin publik som möjliggör att tittaren tar action efter att ha konsumerat innehållet. För potentiella samarbetspartners är förhoppningen att profiler med högt engagemang ska konvertera bättre.
Samtidigt kan vi inte stirra oss blinda på engagement rate i korrelation till konvertering. Men den logiken skulle man kunna hävda att en profil som Bianca Ingrosso inte konverterar bra på grund av låg engagement rate. Men det vi att hon gör.
Resultatet
Denna månad hyllar vi dessa åtta kreatörer som bevisar att det går att växa samtidigt som man behåller sitt engagement rate per video. Här har vi åtta mycket karismatiska människor, varav fem av dem bäst beskrivs som humor-kreatörer. Content som framkallar skratt kommer förmodligen alltid att vara den innehållskategorin som genererar flest interaktioner.
Bland höjdpunkterna: George och Sanny sticker ut med sina 14,5% respektive 13,1% i engagement rate per video. Celina gör en särskilt imponerande insats i att publicera 60 videos på en månad och bara tappa en dryg procentenhet i engagemang. Hon har även lyckats få 17k nya följare under de senaste 30 dagarna. Det visar att det går att hålla en hög publiceringsfrekvens utan att tappa nämnvärt i varken antalet visningar eller engagemang.
George Chaho
Igenkänningen går varm på Georges konto. Men inte på det uppenbara sättet, för här sparkar vi minsann inte in några öppna dörrar. Georges spaningar är lika sanna som de är konstiga och extremt underhållande. När jag säger att en av Georges mest populära klipp är en konversation mellan en liten och en stor flaska olivolja, så förstår ni nog vad jag menar. Georges otroliga engagement rate per video skvallrar om att publiken verkligen uppskattar hans content.
Sanny
Sanny är kreatören som alltid överraskar dig. Det enda man vet är att hans innehåll kommer att vara väldigt fängslande. Vi slungas mellan hyperaktiva vloggar, tolkningar av nya trender, sketcher och spaningar. Sannys vloggar ger en härlig inblick i Sannys tillvaro och hans mycket aktiva hjärna. Oväntat är bara förnamnet och därför är det helt omöjligt att slita sig från filmerna.
Zorba Asplund
Här har vi en person vars innehåll bäst kan beskrivas med uttrycket "SKRIKER" (av skratt alltså). Zorba representerar physical comedy när den är som bäst. Hon har den där karisman, humorn och talangen som hör hemma på scen och riktigt stora skärmar. Hennes content är en blandning av sketcher och trender. Och just i sketcherna får jag lite samma känsla som när jag först upptäckte Williams Spetz (lillabloggen) på Youtube för 12 år sedan. Och jag är övertygad om att vi kommer att få se mycket mer av Zorba även utanför TikTok i framtiden.
Moa Lindgren
Få användare på TikTok har missat Moas framfart på plattformen. Moa tillhör kategorin av kreatörer som skulle kunna göra vilken typ av innehåll som helst och ändå vara underhållande. Helt enkelt en klassisk TV-personlighet som man antingen vill vara eller vara nära. Moas innehåll karaktäriseras av ärlighet, humor och en riktigt stor dos självdistans. Extra beundransvärt med Moa är att hon inte bara underhåller sin TikTok, utan även en YouTube-kanal, hennes nya podcast och Instagram. Och då är det inte så konstigt att hon lyckats öka med 18 300 följare på TikTok den senaste månaden.
Celina Blanche
Celina som profil är följarnas kompis – en mycket klok sådan! Celina delar med sig om sitt liv precis som när vänner pratar med varandra. Och så som Celina öppnat upp sig om sina kärleksrelationer och dejtingliv är det få som vågar göra. Hon kan beskrivas som the female lead i ett romantiskt drama, där alla vi vänner på andra sidan skärmen bara står och hejar på – "she deserves the very best!". Sen är det en bonus att Celina också är otroligt duktig på smink, hudvård och har en allmänt inspirerande “fresh girl”-aura.
Herrmelin
Hur ska jag rättvist kunna beskriva detta komiska geni? Emma är anledningen till att jag är helt förälskad i GenZ, trots alla märkliga saker som de har för sig som jag som millennial nog aldrig kommer att förstå. Emma spränger alla sarkasm-barometrar, roastar sönder allt och alla med sina parodier och lyckas på något märkligt sätt ändå utstråla värme. Kanske är det för att hon hinner med att ge sig själv lika många kängor som hon delar ut till andra? För mig är Emma ett tydligt exempel på att framtiden stavas "roliga tjejer som både tar och får plats i alla rum.". Och det är väl ändå på tiden?
TeacherMEK
Hur stor inverkan bra lärare har på människor senare i livet diskuteras flitigt bland mina vänner, särskilt pratas det om matte och naturämnena. När jag gick i högstadiet hade jag turen att få en fenomenal kemi- och mattelärare i Monica. Trots att jag utanför skolan inte hade det minsta intresse för någonting naturvetenskapligt blev kemi och matte mina absoluta favoritämnen. TeacherMEK är naturkunskapsläraren som alla unga förtjänar. Med en rejäl dos värme och engagemang förklarar han svåra saker på ett enkelt sätt. Vi ska alla tacka honom för att han lägger ner sin själ i att utbilda oss TikTok-användare! Kanske är det han som inspirerar framtidens nobelpristagare?
Nathan Clark
Den här killen har absolut inga gränser. Och den enda rimliga förklaringen till att han vågar göra det han gör är att han blev satt på den här jorden med ett uppdrag – att pranka skiten ur folk. Jag skulle ljuga om jag sade att jag alltid mådde bra när jag tittar på Nathans filmer, men likväl sitter jag där och glor på allt som kommer min väg. Sedan slutet av september har han publicerat hela 72 filmer. Så det är inte så konstigt att Nathan fullkomligt exploderat under de få månader som han har varit aktiv. Nathan har de senaste veckorna varit aktiv med en julkalender med superkorta filmer och det verkar onekligen som det gett resultat. En mycket intressant strategi!
Det var allt för den här gången. Nästa månad är vi tillbaka igen med nya heta kreatörer att hålla koll på. Tills dess önskar vi på Goodname en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Commentaires