Lyko ville uppa sitt game i sociala medier och få en ny strategi på plats. I en pitch där svenska och internationella byråer var inbjudna vann Goodname prestigeuppdraget att skapa en ny global strategi för Lykos sociala medier.
I en serie av intervjuer och workshops etablerade vi nuläge och utmaningar. Tillsammas med Lykos styrgrupp skapade vi sedan en skalbar och hållbar strategi för Lykos sociala närvaro. Strategin rullades ut under q2 2024 och har gjort avtryck både i hur Lyko arbetar och det innehåll som produceras. Heja Lyko!
Frågor till Pauline de Sera, Head of Creative content & SoMe Strategy, Lyko. Varför föll valet av byrå på Goodname?
Goodname vann pitchen för att de mötte förväntningarna på spetskompetens och erfarenhet inom digital marknadsföring, Goodname kunde även presentera mer än ett bra case som bevis på skills inom strategisk marknadsföring i Social medier.
Ni tog tidigt beslutet att rikta in strategin mot ökad kreativitet och underhållande innehåll, vad låg bakom det beslutet? Vi har en god kännedom men vi vill också vara att vara ett omtyckt varumärke som målgrupperna vill spendera sin tid med. Deras tid och uppmärksamhet måste vi förtjäna och då räcker det inte med att ha bra priskampanjer, vi måste kunna dramatisera vårt varumärke och våra produkter på ett sätt som fångar publiken. Vi i styrgruppen tog tillsammans med Goodname beslutet att vi skulle satsa på att bli mer underhållande. Vad var det svåraste delen av strategiarbetet?
Att verkligen få en överblick på hur vi kan öka den inre och yttre effektiviteten inom i vårt arbetssätt. Samt förtydliga strategin in i minsta detalj för att verkligen lyckas implementera strategin i Lyko´s stora organisation så smidigt som möjligt.
Vad i strategin har krävt störst förändring av arbetssätt/organisation?
Den största förändringen är att vi skapat nya arbetsprocesser och infört nya verktyg för medarbetarna att arbeta med. Vad har varit roligast med arbetet?
Flera av oss tycker att workshops med Goodname var väldigt givande. En perfekt blandning av utbildning, övningar, inspiration.
Personligen så tyckte jag självklart att det roligaste var att få presentera slutprodukten tillsammans för organisationen ihop med Goodname. Vilka råd vill du ge till andra som är i färd med att ta fram en ny strategi?
För att lyckas med marknadsföring på sociala medier – tänk långsiktigt och utveckla en hållbar strategi som speglar företagets mål. Inkludera dina medarbetare i innehållsskapandet för att öka engagemang och få nya idéer. Ha tillit till din byrå och var öppen för deras förslag på utveckling, vilket kan leda till innovativa kampanjer. På sociala medier måste du våga ta ut svängarna i ditt innehåll för att sticka ut. Se till att din kommunikation är engagerande och minnesvärd!
댓글